Wednesday, June 25, 2008

Krisis Kuasa Selangor

Sedih, kecewa, marah, hampa dan segala macam perasaan menggambarkan Jebat ketika menulis ceritera ini. Baru Jebat berangan-angan untuk menulis kejayaan kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat dalam tempoh 100 hari menerima mandat rakyat. Jebat kecewz bilaman di negeri Jebat merantau, Selangor kini dihimpit masalah kepimpinan. Keluar parti, tidak percaya kepada pimpinan kerajaan negeri, penyaluran duit. Apa makna ini semua?
Adakah tempoh 100 hari sudah mampu mengubah dasar perjuangan? Adakah bilamana kita berkuasa, segalanya harus menjadi milik kita? Jebat kasihan melihat YAB Tan Sri Khalid bermati-matian mempertahankan kerajaan PR yang pertama di selangor. Beliau dilihat berseorangan. Timbul beberapa isu yag mengecewakan Jebat:

1) Perletakan Jawatan Yahya selaku Setiausaha PKR Selangor.
Bilaman MB menggantung tugas beliau, maka seharusnya beliau akur. Jebat bukan 100% menyokong MB namun perkara ini perlu dilihat dengan lebih positif. Bilamana Yahya disoal BPR dan kes masih dalam siasatan, maka adalah molek jika beliau direhatkan sebentar bagi menjaga imej negeri dan PR yang mengamalkan konsep ketelusan dan menghindar rasuah. Bilamana Yhya meletak jawatan, maka siapa yang rugi? Jebat dan yang lain pasti tertanya-tanya, jika tiada angin, masakan pohon nergoyang, jika tidak bersalah, mengapa harus melarikan diri? Jangan jadi seperti Najib dan Rosmah, sentasa lari diburu roh Altantuya.

2) Ketidakpuasan hati pemimpin PKR bahagian
Golongan ini mendakwa tidak berpuas hati denganMB kerana tidak memberikan jawatan kepada pejuang-pejuang keadilan. Lucu sungguh golongan ini. Masing-masing berhujah bahawa mereka sama-sama berjuang dari era 98 hingga kini, sama-sama disembur gas pemedih mata, dipukul dengan belantan dek kerana mempertahankan perjuangan. Dan bilamana berjaya, mereka ini ibarat di lupakan. Jebat ingin bertanya, apa motif kalian berjuang? Untuk mendapat jawatankah atau untuk keadilan, ketelusan rakyat? Jika untuk jawatan, maka sia-sialah perjuangan kalian. Tidak ada bezanya kalian dengan anjing-anjing pengampu BN dan UMNO. Bila diberi jawatan, setia tidak bertempat; bila tidak diberi jawatan, maka akan menyalak malahan akan menggigit tuan. Adakah semua orang politik begini? Hanya retorik dalam perjuangan.

3) Penyaluran duit sumbangan ke akaun PKR
Ini harus disiasat, walaupun Ezam yang menyalak, namun PR harus bertindak. Jangan dibiarkan anjing baru UMNO ini menyalak. Seharusnya kerajaan negeri menubuhkan satu akaun khas yang mengumpulkan dana-dana ini. Tidak salah bagi Jebat jika digunakan untuk PKR namun, ia harus menjurus kepada kemaslahatan rakyat Selangor. Atas nama kerajaan negeri. Jebat tahu bahawa MB akan berbuat yang terbaik untuk rakyat kerana Jebat masih yakinakan ketulusan MB, namun jangan biarkan keyakinan ini terhakis dek keseronokan dan kealpaan dalam memimpin.

Jebat ingin mengingatkan, kelima-lima kerajaan PR sedang dalam proses penilaian rakyat. Jangan hampakan rakyat. Ingat 1 undi yang mereka berikan bererti sejuta pengharapan. Kerajaa Selangor juga harus ingat, Si KHIRzir TOYOl sedang memerhati dari jauh dan sedang tersenyum melihat keadaan semasa ini. Si penjarah UMNO ini pastikan gembira jika kita sering bercakaran dan bertelagah. Betulkan kembali kiblat perjuangan. Jangan biarkan pedih disiram gas pemedih mata berulang, lebam dipukul belantan kembali berdarah dek kerana kealpaan sendiri.

-Ikhlas dalam perjuangan-
Jebat

No comments: